Monday 11 June 2012

it is very hard to build that confidence and you just destroyed it??

kalau ingat-ingat balik zaman kecik.. hmm.. macam-macam dalam kenangan.. ada yang nak tergelak ada yang macam nak gelengkan kepala. Tapi jika letakkan balik diri aku sekarang time aku kecik dulu adalah a little bit nightmare sebenarnye

hidup dengan tiga orang kakak dan dua orang abang memang best.. tapi sebenarnye adalah samting yang sangat sukar dan satu mimpi ngeri buat aku sendiri. (ayat haruslah nak hiperbola..).. semuanya sebab aku adalah the ugly duck in the family. Macam mana nak describe aku ye? Haruslah aku sorang budak comot yang perangai macam laki. n haruslah juga aku lah adik paling gelap dalam family selain dari abang atas aku. yang lain semua kulitnye cerah.. so aku selalu dikutuk dan dihina. sedih woo.. diorang cakap aku neyh anak angkat.. kunun2 papa ngan mami jumpa aku kat laut ada dalam kotak.. sebab papa ngan mami kesian jadi papa ngan mami amek aku jadi anak angkat. Tiap2 hari aku akan disajikan dengan cerita yang sama. Memang puas la aku menangis. hidup aku dulu asyik kena buli dan kena hina.. sob2.. sampai penah dua tiga kali aku cuba nak larikan diri tapi terpaksa patah balik sebab tak cukup duit n terserempak dengan pak cik eskrem. ye! memang keji.. aku taw.. sila abaikan. 

N then aku membesar sebagai seorang budak yang sudah lali dengan sume tu. Masa UPSR aku dapat result bagus. Jadi aku tggu la result kunun2 SBP atau MRSM nak amek aku jadi anak angkat. Tapi malangnye nama aku pon diorang tak pandang. Tapi aku still dapat 2 tawaran dari sekolah jenis kawalan. Kire bagus la gak.. Tapi time tuh aku tak dapat asrama jadi aku tak daftar ag. kebetulan time tu semua orang sibuk tak dapat nak uruskan aku jadi aku masuk sekolah harian biase je sebab aku bekeras gak nak sekolah cepat2..aku tak kesah janji dapat sekolah. Eh.. sekolah gak pon.. Lagipon tu sekolah abang aku dulu, Tapi awal-awal ag abang aku dah warning jangan ngaku aku ni adik die sebab orang mesti tak pecaye die ada adik hodoh macam aku.. sob2.. walaupun aku taw die gurau aku tetap sedih juga. 

Lepas PMR aku masuk sekolah teknik. Saja nak tukar angin sebab aku malas blaja BIO.. Lagipon aku tak minat nak jadi doktor. Baik aku tok sah amik awal-awal agi kan? Masa kat sekolah teknik self-confidence aku still x de. Aku pakai tudung tutup muka sebab aku rase aku ni hodoh sangat. Suka diingatkan aku punye email dulu adalah uglygurl kat belakang. Dems! Gile pathetic! Tapi still aku gembira. Lama-lama aku punya cara pakai tudung pon dah OK sebab semua orang tegur suruh naikkan sikit. Kawan-kawan ramai bagi semangat. Lagipon maybe life aku hepy sangat jadi self-confidence aku jadi makin meningkat. Lewat form 5 aku kenal en.b.h. n YES aku ngan die sampai sekarang. Sejak hari tu aku makin yakin ngn diri sendiri. ye! yakin sehingga aku gagalkan diri aku dalam SPM. Bukan gagal sebenarnye tapi tak mencapai expectation malah lebih rendah dari result trial. Ok. Sila abaikan sekali lagi. 

Still aku diberi peluang. Still aku dapat masuk matriks dengan result yang x berape nak layak. Then.. aku cuba build aku nyer self confidence sekali lagi. Alhamdulillah bejaye.. Tapi sekarang.. aku tak tau la self confidence aku tu still ade ke tak. Sekarang aku sangat mudah rase down. Orang kata sikit down. Orang kutuk sikit down.

Yes! Aku tak cantik. Aku tak lawa n aku x comel pon. Tapi at least aku boleh cakap aku cantik! aku lawa! aku comel! Semuanya untuk build aku punye self confidence. Orang bleyh cakap aku perasan. Because that is me! People can talk but they don't act for us. It is our own self that build our life. Macam mane orang bleyh kutuk n kite rase down??  People will just talk. Let it be.. eventhough sometimes it ruins our life!!

No comments:

Post a Comment