Thursday 19 July 2012

Motor vs Kereta

Termasuk hari ni da 4 hari hujan berturut-turut..
start Isnin sampai semalam aku asyik balik dalam hujan jerk..
terpaksa redah sebab tak mau dop sorang-sorang kat fakulti.
aku kan penakut.

Pagi ni sampai sekarang aku still tak pegi fakulti.
Banyak gile keje nak kena buat lak tuh.. masuk lab ag.. sob2
Aku tak salahkan hujan. aku suka hujan. hujan kan sejuk
daripada panas yang biasanya menyengat kat muka.
aku redha..

hakktuuiiiihhhh.. ayat pasrah la kunun..
sejak aku tahun 1 degree sampai la sekarang aku ulang-alik naik motor.
Masa degree dulu tak de la aku terpikir kan kete ke ape..
yela aku dop dalam kolej..
hujan tak hujan bukan aku kesah
dekat je pon nk ulang-alik tukar baju..lagipon dalam UKM.
still aku ada option nak naik bas
motor tu da banyak gile berjasa kat aku
motor tu la yang selalu bawa aku ngn rumate g kuliah dedulu
bukan setakat g kuliah... g pasar malam, g merempit, g ktm.. macam-macam la...
ingat lagi tak capieqa??
penah sekali motor tu mati kat round about sebab aku tak isi minyak.
lawak gile okeyh.. tetibe terase rindu...
dengan motor tu la kite berhujan.. berpanas..

tapi sekarang sejak dop luar UKM ni..
aku selalu terpikir.. kalau ada kereta kan bagus..
seriesly.. aku suka naik moto..
dengan keadaan aku yang nak kena pegi pagi2
motor tu elakkan aku dari rempuh jam yang sangat panjang...
motor tu bagi aku parking yang dekat supaya aku tak payah jalan jauh-jauh untuk sampai fakulti
aku bersyukur.. bukan tak bersyukur..

tapi bila datang hujan..
terasa nak nangis atas motor..
rintik hujan tu bila terkena muka..pedih
baju aku basah kuyup.. nampak susuk tubuh..
aku tak suka..
kalau otw balik dari fakulti..aku tak de la kisah sangat..
sebab balik boleh tukar baju..
kalau terjadi masa nak datang..
hmm.. tuhan je yang tau..
dengan bilik aku dekat fakulti yang macam peti sejuk
terketar-ketar.. dengan baju basah..
aku hanya mampu tunggu sampai baju tu kering je..
salah aku gak.. bukan salah motor..
baju hujan kan boleh beli...

bila naik motor sekarang
aku tak suka keluar time tengahari
sebab panas.. panas yang menyengat kat muka...
panas yang sampai rasa macam nak nangis
asyik rase nak nangis je..pathetic punya orang

pastu bila naik motor
sedih gila kalau dop belakang lori ngan bus
hari-hari makan asap
semalam dop belakang lori simen.. rasa macam keras je muka
dop belakang lori pasir.. pasir masuk mata..
kadang-kadang muka jadi hitam
penuh kotoran
kalau lepas hujan.. kereta lalu..
splashhhh.. habis baju..
redha..

statistik kemalangan?
haruslah motor yang paling banyak..
bahayanya motor
berdiri hanya di atas dua tayar.. perghh

kereta? kereta ada kelebihan
ada juga kurangnya
bersyukurlah orang yang naik kereta
tak perlu melalui ape yang dilalui penunggang motosikal
tapi kereta banyak yang nak kena consider
minyak kereta.. maintenance
dan ada juga bahayanya
duit haruslah kereta yang lagi cepat habis
tak termasuk ag roadtaxnya
harga nya? Ya Allah

aku masih sedar yang aku tak mampu menanggung semua tu
terkadang terlintas di fikiran ni
namun masih lagi aku bersyukur..
memiliki sebuah motosikal yang banyak berjasa pada aku
terima kasih encik motor
sayang kamu.. sob2...




No comments:

Post a Comment