Tuesday 31 July 2012

Kiamat itu sudah dekat

Kiamat
mendengar perkataan itu pun mampu buat kita ketakutan
mampu membuat jantung sepeti luruh..rebah
masih ke kita ingat hari itu?

satu je harapan aku.. semoga tika tiba hari itu..
aku telah tiada

masih ingat time kecik-kecik..
setiap kali tiba hari jumaat
aku memang akan jadi takut giler
takut giler ok.. buka je mata aku akan berlari-lari melihat keluar tingkap..
masih adakah matahari itu?
masih kah die keluar dari timur?
padahal.. mana timur mana barat pon aku tak tau
aku rasa masa kecik aku sangat suci.. lebih dari sekarang
walaupun sekarang aku lebih tau tentang kiamat itu..
tapi kesedaran die macam dah tak sama
ya Allah..apa dah jadi?

kiamat itu sudah dekat
tapi manusia masih tak sedar-sedar
termasuk aku mungkin? (minta jauh)
manusia itu boleh melihat tapi mereka butakan mata mereka dari melihat kebenaran
mereka boleh mendengar tapi mereka tutup telinga mereka
mereka menghalalkan yang haram
untuk kepuasan mereka
untuk menampakkan apa yang mereka buat tu betol
dalam dunia yang tidak kekal
walhal ianya salah

kenapa kita perlu utamakan dunia?
sedangkan lebih baik jika kita imbangkan keduanya..
ramai yang terfikir mereka sudah cukup baik..
baikkah kita? sudah cukupkah pahala kita?
kenapa tidak kita kejar akhirat itu?
yang nyata lebih kekal
selalu terfikir.. dimanakah kedudukan aku?
orang beriman atau munafik?

hari ini.. pada tahun ini.. aku nampak
aku hidup dalam arus kemodenan
yang kedepan tapi makin mundur ke belakang
aku nampak zaman jahilliyah yang pernah diceritakan sewaktu aku belajar agama
masa zaman sekolah
orang pada zaman ini rasa gah.. rasa hebat.. mereka berjaya hidup moden
kata mereka.. mereka masih muda
mereka ingin hidup kaya
kertas itu segalanya..
ya. kertas.. kertas yang dicetak dan digunakan.. dengan bangganya
padahal tidak ia membawa makna..
agama?
kata mereka.. hidayah itu belum tiba.
hidayah itu akan tiba.. jika mereka mencarinya
bukan menidakkannya
aku kah itu?
ya Allah..

kiamat itu sudah dekat
mampukah aku menghadapinya?
mampukah aku melawan fitnah dajjal?
mampukah aku?

Kiamat sudah dekat..
sahabat, saudara, keluarga
sama-samalah kita baiki diri selagi termampu
selagi masih sempat
semoga kita diberkatinya
aminn






No comments:

Post a Comment